Kwaliteit van de marketing en Cost per Interview?
Een nadeel van Cost per Hire als KPI is dat je als marketeer veelal geen directe invloed hebt op het selectieproces. Er zijn allerlei externe en interne factoren en hiringmanagers die een ‘hire’ kunnen beïnvloeden.
De marketeer ‘afrekenen’ op een succesvolle hire is misschien niet de beste indicator om te bepalen of de marketinginspanningen tot het juiste talent leidt. Verschillende gesprekken met (recruitment)marketeers hebben ertoe geleid dat we het Talmark Data Dashboard hebben uitgebreid met een nieuwe KPI: De interview ratio, ofwel het aantal interviews per 100 sollicitaties.
We zijn erg benieuwd of dit tot nieuwe inzichten en verbeterde marketingbudget-verdeling leidt. De vooronderstelling is dat een hoge Interview Ratio aangeeft dat de kwaliteit van recruitmentmarketing goed is. Recruiters zijn immers bereid geweest om een hoger aandeel van het aantal sollicitanten uit te nodigen voor een interview en/of kennismakingsgesprek.
Het lijkt ons interessant om te zien wat de verschillen gaan zijn tussen de vakgebieden en gebruikte kanalen. Zou de cost-per-interview van LinkedIn dan echt veel lager gaan zijn dan van Indeed?
Afbeelding: screenshot van een aantal prestatie indicatoren uit het Talmark Data Dashboard.
Meer weten over het Data Dashboard?
Een overzichtelijk dashboard binnen ons eigen Talmark Platform waar de belangrijkste en meest relevante gegevens uit verschillende databronnen samen komen. Meer weten over het Talmark Data Dashboard? Neem contact op met Ricardo Risamasu of Kevin van Ingen via 030 677 3201.